Weekendtur ad Hærvejen

Ulla og
Michael's
hjemmeside

     Vi vil fortælle om en weekendtur ad den historiske rute ned gennem Jylland. Der er stop for hver 20 - 25 km, målet er at køre på det der var, eller ligner den oprindelige hovedvej som i dag kaldes Hærvejen.
     Hærvejen er de fleste steder ikke nogen veldefineret vej, der er nærmest tale om en rute der nogenlunde har fulgt den jyske højderyg. Beliggenheden kunne skifte efter årstiden og underlagets beskaffenhed, blev sporet for opkørt måtte man flytte til mere fast grund. Derfor findes steder med mange parallelle hulveje.
     Der findes i det hele taget utrolig mange steder med minder fra vejens storhedstid. De ældste er gravhøjene, der ofte blev lagt hvor mange mennesker kom forbi. Meget senere blev der lavet brolægning i hulveje, vadesteder stabiliseret med sten og senere igen egentlige broer og funderede veje.
     Der er altså en masse at kigge på, også i dag. En del er nu kendte fortidsmindesmærker, men noget ligger skjult og næsten glemt, så lad os tage ud og se på det. Det er blandt andet sådanne steder vi gennem mange år har brugt som mål for ture i det danske landskab.
     Vi starter en lørdag morgen syd for Viborg. Der er ca. 25 km til første stop ved Bedehøj (Bierhøw) vest for Frederiksdal, det er som navnet siger, et gammel kult-sted.
     Næste etape er 30 km til Ansø Mølle nord for Vrads, hvor der er 100 m at gå op til en hulvejen med brolægning
     Det er stort udsyn fra pladsen foran Øster Nykirke, kort efter at have passeret stedet hvor Gudenå og Skjernå udspringer,
et godt sted at holde frokostpause.
     Vi gør stop og ser Firehøje ved Randbøl, Klebæk høje ved Bække og kigger lidt på Knagemølle ved passagen over Kongeåen syd for Vejen, inden vi finder et sted at overnatte i nærheden af Jels.
     Søndag går det videre til Immervad bro, der er en dobbelt stenpladebro. Der er stop ved Stjernegraven i Hjordkær og vi holder frokosten i det grønne mens vi kigger på den udgravede "Krumme Vej" lige ved grænsen i Bov.
     På den tyske side gælder det vadestedet over Trene å. 30 km yderligere bringer os til Dannevirke, først til Kurburg, hvor der er god oversigt over det store voldanlæg. Dannevirkegården byder på et dansk - tysk museum, og ad en ydmyg lille vej kommer vi ud til halvkredsvolden omkring Hedeby.
     Turen slutter med Vikingemuseet ved Hedeby, meget flot bygning og udstilling, men alle skilte med tekst er på tysk, det virker lidt forstemmende.
      Denne tur kan gøres på en weekend uden at skynde sig. Kortet her øverst på siden er kun en grov oversigt, der kan købes et sæt glimrende kort over hærvejscykelruten, de kan meget anbefales.

Michael

Ørkenrejser

Sahara

Island

Hulveje er altid tegn på at her har været trafik i mange år.

Australien

Hærvej

Fjordtur

New York

Wales

Norge

Passagen over Dybdal Bæk syd for Nørre Snede.

Berlin

New Zealand

Provence

Rejsebil

Ulla's Billeder

Scenografi

Immervad Bro er en dobbelt stenpladebro.

Artikel i Midt-jyllands Avis

Anne og Ove
i New Zealand

MC tiden

MC med Ski

Om at lave  Hjemmeside

Erfaringer med
AutoCad

Thule

Toyota FJ45

Galvaniseret
Fiat 126

Links

Hærulff-stenen er tilbage på sin plads efter mange forviklinger.

Tingstedet Urnehoved er indrettet som mindelund

Der findes en del litteratur om HÆRVEJEN, blandt det bedste er Mads Lidegaards bøger. Senest har han lavet en samlet oversigt over hele hærvejsforløbet fra Limfjorden til Dannevirke. Udgivet i 1992 hos Nyt Nordisk Forlag Arnold Busch.

Gejl Å bro med sine to buer, nogle km nord for grænsen

Kortene her er lavet på basis af ovennævnte bog.

Tallene - f.eks. ML 4.6 betyder kort nr. 4 - position nr. 6.
Km-tallene er ca.-værdier.

Turen var lavet for terrængående køretøjer, de tilladelser til kørsel der blev søgt, gælder ikke nødvendigvis andre.
98 % af turen foregår dog på offentlig vej.

God fornøjelse !

En vintertur ad Hærvejen kan byde på mange udfordringer.