Rejsebil

Ulla og
Michael's
hjemmeside

Ørkenrejser

Sahara

Island

Australien

Hærvej

Fjordtur

New York

Wales

Norge

Hovedtegningen af bilen, som var udgangspunktet for mange andre tegninger, der blev lavet efterhånden som arbejdet skred frem.

Berlin

New Zealand

Provence

Tværsnittet viser hylder og bord, afstanden mellem firkantrørene passer til de omtalte plastickasser, så de ikke  falder ud, under terrænkørsel eller i sving.

Rejsebil

Ulla's Billeder

Scenografi

     De fleste større terrængående biler er velegnede til rejsebrug. Vil man "bo" i bilen kræver det noget indretning, men det kan lade sig gøre. Her er lidt om hvordan vi har gjort.

     Udgangspunktet er en Toyota Landcruiser FJ45 fra 1977, som vi købte i 1988 i dårlig stand
      Det tog godt 3 år at renovere, ombygge og indrette bilen til en Sahara-rejse. Et par år senere gik turen til Island, det hele kom til at virke fremragende. Vi bruger nu bilen til weekend-ture og ferier. 4-hjulstrækket gør, at vi får set steder, hvor vi ellers aldrig ville være kommet.

Soveplads
     Det gælder om at vælge hvor man vil indrette sit sovested, vi valgte at bygge en sovekabine -

Artikel i Midt-jyllands Avis

Anne og Ove
i New Zealand

MC tiden

MC med Ski

Om at lave  Hjemmeside

Erfaringer med
AutoCad

Thule

Toyota FJ45

Galvaniseret
Fiat 126

Links

Hylderne er lavet i firkantrør og aluminium plade. Midterste hylde er her lidt kortere for at give plads til større ting.

en slags tagtelt - af aluminium på tagbagagebæreren, den fylder sammenklappet kun 20 cm og indeholder madrasser og sengetøj, altid klar til brug.

Styr på grejet
     Det er en fordel at have godt styr på sit pik-pak i vognen. De billige plastickasser på 40 x 30 x 20 cm (3 stk for ca. 100,- kr i byggemarkeder) er ideelle til formålet. Der kan være op til 15 af dem på tre hylder op ad den ene sidevæg. Hylderne er lavet af firkantrør (20 x 20 x 2mm) og plader som er skruet på under rørene, så de danner en kant, på den måde kan kaserne ikke falde ud, selv under terrænkørsel.
    Bordet, der er på 65 x 65 cm, er fastgjort med beslag på den modsatte væg. Udenfor på højre side er der et par tilsvarende beslag, så vi kan sidde ude. Et par fhv. kontorstole er bygget om, så de kan bruges både inde og ude.

Køkken
     Køkkengrejet har plads i et par kasser - og med en opklappelig hylde på indersiden af bagdøren, har man et fremragende "køkken", det kan bruges både indendørs og udendørs. Det hele suppleret med solsejl fastgjort på kanten af tagbagagebæreren og med ekstra beslag til bordet udvendig på vognen, kan man opholde sig begge steder.

Varme
     Der kan være koldt i ørkenen, desuden er det muligt at udvide sæsonen ved at montere et benzin- ell. diesel-fyr, når bilen er udstyret med to store batterier, er der "råd" til både lys og varme i de lange mørke ørken- og vinteraftener.
     På turen ud i den store verden, gælder det om et lave sit udstyr simpelt og enkelt, i stedet for relæ mellem de to batterier er der to store ledningsafbrydere og mellem de 3 benzintanke virker det mindst ligeså godt at bruge manuelle ventiler i stedet for elektriske magnetventiler.

Vandrensning
     Da turen gik syd for Middelhavet, skulle der installeres vandrensning, det blev gjort nemt og billigt ved at montere to ca. 20 liter beholdere over/under hinanden og så lade vandet løbe gennem et mikrofilter (Katadyn ell. Relags). Lader man det sidde i bilen også herhjemme, har man altid rent vand lige meget hvor man fylder sin beholder.

Bjærgning
     En 4-hjulstrukken bil skal selvfølgelig altid være udstyret til at kunne klare sig selv i terræn, man ved aldrig hvad søndagsturen kan bringe, derfor har Hi-lift donkraft, skovl, 2 sandstiger, 20 meter kraftig tov, nogle sjækler og en trisse samt værktøj, altid deres faste pladser.
     Det tog mere end 3 år at lave bilen klar til den store rejse. Senere har der stadig været ting der skal laves om, eller blot laves anderledes. Efterhånden er den fyldt med mange, mere eller mindre, gennemtænkte løsninger, jeg vil ikke gå i yderligere detaljer her, men vi er altid parat til en god gang snak og deler gerne ud af vore erfaringer.

Det enkle vandrensningsanlæg med 2 beholdere. Filteret sidder i bunden af den øverste beholder og vandet tappes fra den nederste.

Bagdøren med hylden der fungerer som køkken. Døren kan hægtes sammen med reservehjulsrammen.

Bord og stole i brug udendørs. Solsejlet er fastgjort med stænger ud fra bilen. Sandstigerne har deres faste plads på siden.

De affjedrede lastbilsæder er utrolig behagelige. Især når der køres i terræn. Hi-lift donkraft og kompas har deres faste pladser.

Billeder fra opbygning af bilen.

Det nye førerhus under opbygning i firkantrør og aluminiumsplader.

"Tagteltet" er byget af aluminium- og plasticplader. Altid klar til brug og fylder kun 20 cm sammenklappet.

Der var en god ide at øve sig i at svejse ved hjælp af batterier, så man kan klare sig selv ude i ødemarken.

Biler er helt strippet ned, her styrer Ulla de få hundrede meter hjem fra værkstedet en mørk aften.

Når man ikke kan finde en ny lyddæmper, der passer i størrelse, må man selv lave en, den udføres i rustfrit stål, så den kan holde længe.

For at kunne få hjulene afbalanceret  var det nødvendigt at lave sit eget hjulafbalanceringsapparat.

Motoren lægges i ved hjælp af en hjemmelavet kran, hvor Hi-lift donkraften bruges som kranspil.

Bilen har oplevet mangt og meget, - her er den "brudekaret" da vi blev gift i 1994.

For at få bilen synet i 2002, blev det var nødvendigt at tilbringe en del tid på denne måde, for at reparere ophænget til styrehuset.

Inderdelen af chassisrammen måtte forstærkes, hvor styrehuset er fastgjort.

Bilen blev solgt i oktober 2003 og bor nu i Rotterdam i Holland.

Marts 2008:
Vi hører af og til fra Cor Akkersdijk og hans søn Steven, de er meget glade for bilen, som ser sådan ud nu.
Se artikel i hollandsk 4WD-blad

Andre interessante 4WD Rejsebiler

Eugene Cole's meget specielle FJ45
www.FJ45.com

Tysk 45'er set i Norge i sommeren 1995.

FJ45 bygget af  Filskov-manden.

New Zealand 2000.

Toyota's Mega Cruiser.

Islandsk udgave af den lange lukkede 75'er.

Hollandsk Unimog vi mødte i Skåne, sommeren 2000.

Tysk HJ45 vi mødte på stranden ved Blokhus, sommeren 2001.