Turen rundt i Nord-vest Australien

Ulla og
Michael's
hjemmeside

     Når "Big Brother" er så venlig at sende en pose penge, fordi man i sin grønne ungdom tilfældigvis befandt sig et sted hvor der faldt en flyvemaskine ned ! - Ja, så skal de sandelig også bruges til noget fornuftigt - og hvad er mere fornuftigt end en 2-måneders tur til Australien, købe en 4-WD og så ud og se på en masse ørken.

     Vi ankommer til Darwin, den 3. juli 1996. To dage senere er vi ejer af en 15 år gammel Toyota Landcruiser HJZ 47 Troopcarrier (den lange lukkede model), 6-cyl. diesel, i meget fin mekanisk stand, men temmelig rusten i karossen. De langsgående sæder (bænke) er lavet bredere, så de når hinanden og på den måde bliver til to sovepladser.

Udruste bil
     Vi bruger et par dage til at udruste bilen til ørkenkørsel, i form af køkkengrej, vanddunke, reservedele, 2 ekstra hjul, Hi-lift donkraft, skovl, nylonstrop og meget mere. Vi har været så forudseende at tage vort værktøj med hjemmefra, det skulle senere vise sig at være en god ide.
     Vi når lige at kigge ind i Kathrine Gorge, inden vi to dage senere er i Kununurra i Western Australia. Hvor vi hjemmefra har aftalt at mødes med søster Anne og svoger Ove. De er 6 uger tidligere startet fra Perth på henholdsvis Suzuki 250 og BMW GS 1000 med sidevogn.

Gibb River Road
     Efter et par dage i eksotiske omgivelser, er det tid at begiver sig ud i "Outback'en". Gibb River Road tværs gennem Kimberley er 700 km sten, vaskebrædt, blødt sand, men også spændende kløfter med

Ørkenrejser

Sahara

Island

Australien

Ulla og Michael med den 15 år gamle Toyota Landcruiser HJZ 47.

Hærvej

Fjordtur

New York

Wales

Norge

Berlin

New Zealand

Provence

Alle 4 klar til 1000 km hjulspor tværs over Tanami-ørkenen.

Rejsebil

Ulla's Billeder

Scenografi

Artikel i Midt-jyllands Avis

Anne og Ove
i New Zealand

MC tiden

Kølerrammen er atter knækket, her har Ove gang i "svejse-værket" midt i Tanami-ørkenen.

MC med Ski

Om at lave  Hjemmeside

Erfaringer med
AutoCad

Thule

Toyota FJ45

Galvaniseret
Fiat 126

De enorme lastbiler "Road-Train" er et fantastisk syn, 3 trailere og 50 meter lang.

Links

vandfald og fantastiske naturskabte formationer.
     Ved Windjana Gorge opdager vi at kølerrammen er knækket og på vej til at gnave igennem, heldigvis opdager vi det inden køleren springer læk. Ove er udstyret med alt nødvendigt til at svejse ved hjælp af batterierne, så det er hurtigt klaret.
     En uges tid på stranden ved Broome gør godt ovenpå den støvede vej. Videre til den gamle guldgraverby Halls Creek, hvor hjulsporet tværs over Tanami-ørkenen begynder. Vi har fundet en god måde at køre, først Ove, han vil gerne "ræse" på jordvejene og forsvinder som regel i en støvsky, under et skyggefuldt træ får han sig en smøg mens han venter på os. Anne på Suzuki'en og os i 47'eren følges ad, vi transporterer noget af bagagen og har godt med vand og mad i bilen.

Tanami Track
     Ved Carranya får vi lidt at vide om de problemer der er med Aborigines (de oprindelige, sorte indfødte), vi bliver frarådet at slå lejr i ørkenen og i stedet køre de 325 km til Rabbit Flat på én dag.
     Næste morgen bliver vi bedt om at hjælpe en tysk motorcyklist, der er strandet 100 km ude ad sporet. -  Vi samler "Wolfie" op, får ham gjort kørende og transporterer hans ekstra benzin i bilen. Undervejs knækker kølerrammen igen, vi reparerer den midlertidig med reb, men vi må nu kører det sidste stykke i mørke. Wolfie, som egentlig hedder Wolfgang, har tidligere ødelagt sin forlygte, så han må kører ved siden af Ove i det brede hjulspor for at kunne se.

Bilreparation i ørkenen
     Det er onsdag aften og den excentriske ejer af tankstationen i Rabbit Flat åbner ikke før fredag morgen, så der er god tid til at reparere kølerrammen. Der bliver nødvendigt at afmontere hele forenden af bilen, så det er nu heldigt vi har vort eget værktøj med og godt at Ove har svejsegrej.
     Det bliver til en halv meter svejsning ved hjælp at de to store batterier, sat i serie. Vi er meget spændte på om bilen vil starte bagefter, men til vor store overraskelse forvarmer og springer den store dieselmotor i gang uden problemer.

Vaskebræt
     Efter næster 1000 km vaskebræt er der ikke noget i denne verden så skønt som asfalt. Når man kun af og til kører på danske markveje, skal der en del til at forestille sig hvad det engelske ord "corrugation" egentlig betyder - vaskebræt, kalder vi det på dansk, men når det er så voldsomt, at det kan ryste en bil i stykker og når det bliver ved i dagevis, så får man en slags had/kærlighedsforhold til det - dog mest had.
     Vi er godt tilfreds med, at nu står der asfalt på resten af turen - det meste af den. Vi får set Ayers Rock og The Olgas inden det går nordpå. Farvel til Anne og Ove, de skal hele vejen rundt om Australien på ti måneder. Wolfie takker os endnu engang hjerteligt, det var efterhånden gået op for os, at han faktisk var kommet i alvorlige vanskeligheder da vi fandt ham.

Kakadu National Park
     En mindre reparation af startmotoren i Tennant Creek, et hjul lappet i Kathrine inden vi drejer fra mod Kakadu National Park. Vi tager en morgentur på Yellow Waters og ser nogle af de mest kendte aboriginal hulemalerier ved Nourlangie Rock.
     Tilbage i Darwin gælder det om at få bilen solgt, det lille Backpackers Car Market viser sig at virke ganske godt, 3½ dag, så er den klaret. Det kom selvfølgelig til at koste os lidt penge, men det er stadig den billigste måde at komme rundt i dette store land på egen hånd.

"Extremely Rough Track"
     Vi har endnu nogle dage i Darwin, byen er på størrelse med Esbjerg, så det meste kan man nå på gå-ben. Men vi mangler lige at se Litchfield National Park, hvor der skulle være nogle "Extremely Rough Track", vi lejer en Toyota RAV 4 med automatgear og air-condition og tager bagvejen ind i området, 40 km vaskebræt viser os, at der ikke er nogen forskel på en næsten ny RAV 4 og en gammel HJ'er, det rasler og skramler lige så meget, så vi er glade for at have gjort turen i en 15 år gammel bil, med charme og stil.
     Sporet til Lost City er EXTREME, så vi får brug for al vores erfaring i terræn-kørsel, det går over stok og sten, mest sten. Godt de fortrinsvis kigger efter lakskader ved afleveringen, for vi var nede og "røre" ved klipperne et par gange.

Ulla og Michael


Efterskrift:
     Det er forholdsvis ukendt for skandinaver rejse i de øde områder. En anbefalelsesværdig guidebog er Lonely Planet's
OUTBACK AUSTRALIA.

     Se også Anne og Ove Kjær's bog:
"Australiens hjerte er rødt". Bogen er udsolgt fra forlaget, men kan sikkert findes antikvarisk.

Interessante rejsetips til Australien:
www.fdm-travel.dk/australien/the-outback/liste-rejsetips/

Benzintanken på Anne's
Suzuki skal ofte have fyldt på.

Der skal passeres en del vandløb for at nå de spændende steder langs Gibb River Road.

Det er tørtid, ellers vil Penta-cost River være flere meter dyb.

Boab-træet findes kun i det nord-vest Australien.

Det er et par timers vandring for at komme til Upper Manning Gorge, men det er turen værd.

Cable Beach ved Broome indbyder til nogle dages afslapning

Punkteringer kan ikke undgås på en sådan rejse.

Toyota'en fungerede fint som vort hjem på turen.

På vej til Lost City i Lichtfield National Park i den lille RAV4.

Dette er kun et kort
resume.
Er du interesseret i at læse hele beretningen, der er på 10 sider, kan den hentes her som pdf-fil
Australien-96.pdf
Har du ikke programmet der kan læse pdf-filer, kan det downloades fra:  www.adobe.dk

Anne og Ove Kjær har i mellemtiden slået sig ned i New Zealand.
Se deres egen hjemmeside:
www.totaranui.dk